Kako su vodeni jeleni završili na grbu Rume?

U vremenu kada se velika bura u javnosti digla oko zvaničnih simbola AP Vojvodine, donosimo vam priču o zvaničnim simbolima opštine Ruma i njihovom značenju.

Kao i drugi gradovi i opštine u Srbiji i Ruma ima svoje zvanične simbole. Izgled i upotreba simbola Opštine bliže se uređuje Odlukom o upotrebi i zaštiti grba i zastave(stega) Opštine i mesta. Opština ima svoj praznik i krsnu slavu, koji su utvrđeni Odlukom o prazniku Opštine Ruma, gradskoj slavi i javnim priznanjima. Praznik opštine Ruma je 14. april – dan kada je 1749. godine Skupština Sremske Županije potvrdila i ozvaničila ugovor zvani “Slobodnica” kojim je regulisan status Rume kao varoši i status tadašnjih i budućih žitelja Rume kao slobodnih varošana. Gradska slava Rume je 22. maj – Sveti Nikolaj Mirlikijski – prenos moštiju, slava najstarije crkve u takozvanoj Staroj Rumi, crkve Svetog Nikolaja.

grb-rume-kava-hag-grbovi-jugoslavije

Sličica Rume iz reklamnog albuma „Grbovi Jugoslavije“ iz 1930. godine, izdavač: Kava Hag nemačka firma za plasman kafe

Kao deo Slavonskog Kraljevstva u Habsburškom Carstvu Ruma je svoj prvi grb dobila 1749. godine. Marija Terezija je 20. jula 1747. godine Novoj Rumi dala status trgovišta, a nedugo zatim kao i druga slobodna trgovišta i Ruma dobija svoj grb i pečat. Elementi grba su bili: tri potoka (Rumski, Jelenački i Kudoški), uspravni mermerni stub, postavljen u središtu grba, na kome je patrijaršijski krst, sa obe strane stuba i krsta su poređana slova I. H. S. E. O. R., to jest, „in hoc Signo evadet oppidum Rumma“ (u srpskoj verziji “u ovom znaku razvijaće se varoš Ruma”). Levo i desno od krsta su dve zvezde, koje ga obasjavaju, krst natkriljuje kruna, koju drže dve raširene ruke. Zvezde na grbu označavaju vojne zasluge stanovnika ovog grada u borbi protiv Turaka.

Kako su vodeni jeleni završili na novom, modernom grbu opštine Ruma?

Sadašnji grb je u osnovi zadržao dosta elemenata starog grba, ali je i modernizovan, ubačeni su nosači štita, a postoje i druge heraldičke razlike. U heraldici, držači štita su figure koje obično stoje sa obe strane štita i drže ga uspravnim. Ove figure mogu biti prave ili mitološke životinje, ljudi i istorijske ličnosti, a ponekad čak i biljke ili neživi objekti. Držači štita su uglavnom objašnjavali na čemu nosilac grba temelji svoj autoritet, pa su se mogli naći najčešće razni svetitelji (koji ističu božansko pravo) i životinje (koje su imale da istaknu duhovne ili fizičke kvalitete nosioca grba) na koje su se pozivali razni vladari i plemići, i temeljili svoj status.

ruma-grb-veliki

Veliki grb Rume koji je izradilo Srpsko heraldičko društvo

Sadašnji grb Rume izradilo je Srpsko heraldičko društvo, odnosno Dragomir Acović, a važeći simboli (veliki, srednji, mali grb i zastava) usvojeni su na jednoj od sednica SO Ruma održanoj jula 2003. godine i do danas se nisu menjali. Sadašnji grb načinjen je po određenim pravilima heraldike za gradove. Čuvari štita su vodeni jeleni koji su zapravo “heraldički monstrumi” odnosno stvorenja koja postoje samo u heraldici. Heraldika ih je inače prepuna, ali je značajnije njihovo simboličko značenje. Motiv jelena preuzet je sa starog grba Sremske županije, dok spoj jelena i ribe simboliše Panonsko more. Alternativno rešenje bilo je da se na grbu kao nosači štita nađu Sveti Nikola i Sveti Florijan, ali su se odbornici SO Ruma, te 2003. godine ipak opredelili da štit nose vodeni jeleni.

Kada se pogledaju neki gradovi i opštine u Srbiji, Ruma je još dobro i prošla sa vodenim jelenima. Najbolji primer je Kikinda na čijem se grbu nalazi sabljom probodena turska glava. Iako nekima ovaj grb izgleda morbidno, za vreme kada je nastao bio je prilično uobičajen. Svu apsurdnost situacije, i koliko tradicionalni simboli mogu ponekad da naprave problem u modernom vremenu, oslikava i poseta kikindskih funkcioneri Turskoj i Bosni i Hercegovini. Kada su trebali da razmene vizit karte, nije im bilo svejedno.

Svaki grb je na svoj način specifičan i jedinstven i najčešće u sebi nosi duh tradicije i prošlih vremena. Promene vlasti i ideologija koje su česte na ovim prostorima u drugi plan stavljaju tradiciju i kulturu i na izvitoperen način tumače objektivne istorijske činjenice. A ko se prošlosti odriče i stidi, pitanje je kakva ga budućnost čeka.

Advertisements
Ovaj unos je objavljen pod Rumski zapisi i označen sa , , . Zabeležite stalnu vezu.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s